Sunday 18 September 2011

Genustänk i öst och väst

England är långt efter när det gäller jämstäldhet, ett halft århundrade eller så. En pappa får bara två veckors föräldraledighet för att ta ett exempel. Men där finns en debatt, en ganska tyst debatt dock. Däremot finns det inte någon som har något att säga när det kommer till genus och könroller hos små barn. I Sverige är det lika politiskt laddat att klä sin lilla flicka i en rosa volanklänning som att gå runt i en t-shirt med Sverigedemokraterna på! Bloggare som Lady Dhamer är kända just därför och lägger upp bilder på sin son i Hello Kitty strumpor. Min favoritbloggare SaraLovisa klär sin son i rosa byxor.

Här finns en tydlig blå pojkavdelning och en rosa för flickor även för nyfödda. Själv tycker jag inte att själva färgen spelar någon roll, sålänge plagget är praktiskt. Men karaktärerna som går hand i hand stör mig. För att ge ett exempel tar jag Next. En stor kedja som säljer kläder för alla åldrar, skulle kunna jämföra den med Kapphal. Detta är får deras hemsida:

"Find an amazing collection of fashion for younger girls online at next.co.uk. Buy now!"


"Keep your little adventurer trendy and warm this season with practical, cool and durable clothing."

Hm, finn fem fel.

Allra mest stör detta mig när det kommer till leksaker. I en engelsk leksaksaffär finns det två versioner av allt: en färgglad och en rosa. Stackars dessa flickor som tvingas åka runt i sina rosa barnvagnar i sina rosa kläder och enbart leka med rosa leksaker. Hur ska det kunna vara stimulerande för små barn? En rosa tröja, visst vad spelar det för roll, men rosa kök/pianon/bollar/tält... Varför!? Även för de allra minsta bebisar som älskar färg.

Bilder tagna från Early Learning Centre, en av de största tillverkarna av leksaker:

 
Ett rött piano, ett rosa med blommor.
(Notera att flickan har klackskor på sig...)

 
En rosa elgitarr, en röd.

 
Jag tror ni förstår vad jag försöker säga här...

Och avslutningsvis här kommer en bild på höstterminens senaste mode inom regnkläder för små busiga flickor:

Rosa rosetter på gummistövlarna, 
oerhört praktiskt.








3 comments:

  1. sv: haha, ja men visst! vi hade en riktigt mysig söndagskväll faktiskt, bara åt och kollade på film! apropå ditt inlägg här om kläder/leksaker för barn, alltså inte förrän jag själv fick barn insåg jag hur skruvat samhället är när det kommer till just de här sakerna! i leksaksbutikerna är det verkligen uppdelat efter kön! och klädbutikerna ska vi inte tala om. jag har bestämt mig. mina söner kommer få ta in så himla mycket måsten och borden pga sitt kön att jag vill försöka göra mitt här hemma för att jämna ut det! allt är tillåtet, inget är förbjudet liksom. det ska vara fritt och villkorslöst att vara barn! :)

    ReplyDelete
  2. Oj vad jag känner igen mig här! Jag har bott i Wolverhampton i två år nu, och är ganska genustänkande. Jag har inga barn själv, men kväljs av hur bakåt detta landet är i jämförelse med Sverige. Det är skitsvårt att ha någon som helst diskussion med fol här om 'ovanliga' saker för de är inte alls vana vid sånt. Känner mig rätt 'freaky' här alltså. :/

    Men kul att hitta din blogg! Jag kikar in igen. :)

    ReplyDelete
  3. nej? Råkade jag trycka bort mitt inlägg nu?

    ReplyDelete