Wednesday 23 November 2011

Kan du tala svengelska?

Nu när jag har bott här i över 4 år skulle jag nog påstå att min engelska är helt ok. Tillbringar man lite längre tid med mig hör man såklart en brytning som jag nog aldrig blir av med.  Men väldigt ofta blir jag misstagen för att vara polsk. Det hände senast idag men när jag jobbade hände det nästan dagligen. För de flesta är jag den första svensken de någonsin mött, vi är inte så vanliga här uppe. Människor som bara träffat mig ett par gånger blir ibland chockade över att jag inte är engelsk! Vilket jag givetvis ser som en fantastisk komplemang.

Reaktionen jag får när jag berättar för någon att jag är svensk är alltid posetiv. Folk är lite förvånade (de förväntade sig att jag skulle säga polsk) sen frågar de om snön och kylan men är genuint intresserade. När jag så läser inlägg om invandrardebatten tar jag det inte personligt. Det är väl inte mig de pratar om när de slänger ur sig att invandrarna kommer och tar alla jobb?

Engelsmännen särbehandlar mig. Alla invandrare är inte jämlika i deras ögon och jag har aldrig någonsin kännt mig diskriminerad eller särbehandlad. Min engelska kanske är bra nu men det har den inte alltid varit och den har bara blivit bättre genom att jag tog del av det engelska samhället för att de lät mig.

Poängen är att jag inte alls känner mig som den invandrare jag är. Bara själva ordet känns fel. Ordet är så negativt laddat, så fullt med underliggande betydelser och fördomar. Jag är en Englandssvensk helt enkelt.

No comments:

Post a Comment