Friday 9 December 2011

Fredagsmys

Lungt och skönt det är hemma hos mig just nu. Jag sitter kvar vid middagsbordet och drar mig efter kvällsmaten. Jacob tittar på barnprogrammen och Heather ligger här under bordet och gnager på ett ben.

Jag kanske alltid ser lugn och samlad ut men sanningen är att jag stressar upp mig ofta nu för tiden. Rutiner är absolut nödvändigt för att få det att gå ihop utan att hunden blir uttråkad och äter upp en sko (som hände i morses, önskade bara att det vart min och inte Eds som han behöver till jobbet...) eller Jacob blir grinig och ställer till med hyss och drama. Jag är bara så hemskt dålig på det här med rutiner. Ibland glömmer jag att äta frukost, ibland duschar jag på kvällen, ibland på morgonen och ibland inte alls. Jag glömmer att borsta tänderna och allt möjligt annat som borde vara rutin nu vid 23 års ålder. Det är det som blir så stressigt. Plötsligt är klockan halv 2 och ingen vettig lunch har vi haft och det har redan gått över Jacobs sovtid.

I den perfekta världen ser vår dag ut såhär:

7.30 Vakna
8.00 Alla tre (jag, Jacob och hunden) äter frukost.
8.45 Ut på promenad i en halvtimme!
9.30 Väcka Ed.
10.00 Jag är redo, Jacob är redo, Ed käkar frukost.
10.15 Iväg! Ed till jobbet och vi till lekgrupp.

12.00 Lunch hemma.
13.00 Tupplur för Jacob.
15.00 Ut på promenad i en timme.
16.30 Laga mat. Äta. Diska.
19.00 Gör Jacob redo för sängen.
19.30 Jacob sover.

22.30 Jag sover.

Någonstans på eftermiddagen vill gärna Ed bli hämtad eller skjutsad tillbaka igen.
Det krävs inte mycket för att rubba det här schemat, och det är väl inte hela världen så länge det inte helt glider ur vägen och det blir totalt kaos. Då alla är hungriga och trötta vid fel tid.

Ja, så ser våra dagar ut om allt går som det ska. Det gjorde det inte idag. Men det är lugnt, vi har ju imorgon också. Nu är klockan 6, dags att diska.

1 comment:

  1. Åh, så fina! Tack så mycket! Jag öppnade julklappen direkt för jag bestämde att jag fick det. Så småningom är något på väg till er också, men inte än så troligtvis inte före jul, men förhoppningsvis före nästa år... KRAM!

    ReplyDelete