Saturday 7 July 2012

Tillfrisknande

Så vaknade han i morses frisk som om ingenting hade hänt, som om han inte alls vaknade sent igår kväll och spydde blåbärsblå kräks över hela mig (note to self, ge inte magsjuka barn blåbär! Enbart färglös mat i framtiden).

Vi åkte och handlade lite mat, åt mat, byggde torn med Mega-blocks (gigantiskt lego han fick i present), gick till lekparken, hem och åt mat igen. Lite trött och grinig har han ändå varit men gårdagen var ett minne blott.

Nya datorn är inte bara min utan hela familjens och jag utnyttjar inte den moderna tekniken i enbart själviska intressen utan också i pedagogiska syften. Jacob ser på sitt favoritprogram "Bondgården" som går att se på Svt Play och idag introducerade jag Alfons Åberg. Alla gammla avsnitt finns på Youtube och Jacob var helt fast. Han såg säkert fem på raken! Ibland kom det brandbilar och Alfons var busig och åt alla kakor, "kacka!" säger Jacob.

Jämfört med de barnprogram som Jacob är van vid från tv är Alfons inte speciellt spännande. Inte mycket färger, inga specialeffekter, musik eller häftiga ljud. Istället beskriver en lugn och trygg berättarröst vad som händer. Jag trodde ärligt talat inte att Jacob skulle tycka att det var något kul, men fel hade jag. På Svt Play kan jag bara se de program som Svt gjort själva vilket utesluter 99% av alla barnprogrammen som de importerar från England och dubbar. Synd tycker jag. Nästa gång vi är i Sverige får vi köpa på oss lite dvd'er.

Go' natt!

No comments:

Post a Comment